Gemeente Gemeente Zonhoven

Zorgwonen

In Vlaanderen, en dus ook in Zonhoven, kan je als oudere of zorgbehoevende persoon op verschillende manieren samenwonen met bijvoorbeeld je familie. Hierbij wordt een kleinere woongelegenheid in of bij een bestaande (hoofdzakelijk vergunde) woning voorzien. Dit noemen we een zorgwoning.

Wat is een zorgwoning?

De Vlaamse wetgeving voorziet hiervoor enkele opties:
- een zorgwoning in een bestaande woning
- een zorgwoning in een bestaand bijgebouw bij een woning
- een zorgwoning in een nieuwe, tijdelijke, verplaatsbare ‘unit’

Een zorgwoning aanvragen of stopzetten

Als je één van bovenstaande zorgwoningen wil aanvragen, dient dit via een melding, ingediend via het omgevingsloket, te gebeuren. Hierbij moet je aan verschillende voorwaarden voldoen. Meer info over deze voorwaarden vind je hier. De gemeente beoordeelt vervolgens of er aan alle voorwaarden werd voldaan. Als dat het geval is, neemt ze akte van de melding.

Aandachtspunten:

  • De bewoners van de zorgwoning worden ingeschreven onder hetzelfde huisnummer als de bewoners van de hoofdwoning. Ze worden echter wel beschouwd als een apart gezin. Beide gezinnen worden ook apart belast.
  • Voor de creatie van een nieuwe zorgwoning worden geen subsidies of premies voorzien. Om je huis aan te passen in functie van een zorgwoning, bestaan er mogelijk wel premies. Dit kan je nakijken via premiezoeker.be.

Ook bij het stopzetten van de zorgwoning moet je dit via het omgevingsloket aan de gemeente melden.

Voldoe je niet aan de meldingsvoorwaarden voor een zorgwoning in een nieuwe tijdelijke unit?

Wat als je graag een zorgwoning in een nieuwe, tijdelijke, verplaatsbare ‘unit’ bij je woning wenst te plaatsen, maar je voldoet niet aan de voorwaarden om deze tijdelijke zorgwoning te melden zoals hier beschreven?¬†

In dat geval kan je een omgevingsaanvraag indienen via het omgevingsloket voor deze ‘zorgunit’. De gemeente Zonhoven heeft hiervoor richtlijnen opgesteld waarmee je rekening moet houden. Je kan de richtlijnen nalezen in het document onderaan deze pagina. Het gaat in dat geval om een tijdelijke vergunning. De tijdelijke ‘zorgunit’ krijgt een apart huisnummer, met daarachter een T (van tijdelijk).

Nog vragen?

Heb je verder nog vragen over zorgwonen, of wil je weten of jouw geplande zorgwoning voldoet aan de meldingsvoorwaarden of vergunbaar is, neem dan contact op met de afdeling Planning en Vergunningen’ via het webformulier of telefonisch via 011 81 05 18.

Meer weten? Onderstaande brochure van de Vlaamse overheid maakt je wegwijs in alle aspecten van het zorgwonen en geeft je inzicht in de regelgeving en procedures.

Heb je gevonden wat je zocht?