Gemeente Gemeente Zonhoven

Verkeersborden worden geïnventariseerd met hulp van bpost

Gepubliceerd op do 12 jul 2018
Op woensdag 11 juli startten de gemeente en bpost met een nieuw samenwerkingsproject: het inventariseren van de verkeersborden op Zonhovens grondgebied. Zo wil de gemeente de verkeersveiligheid verhogen en de wildgroei aan verkeersborden aanpakken.

Tien jaar geleden startte de Vlaamse Overheid met een databank voor verkeersborden. Dankzij die databank konden steden en gemeenten een efficiënter verkeersbordenbeleid voeren. Het komt namelijk nog vaak voor dat verkeersborden niet op de juiste plaats staan, niet goed zichtbaar zijn vanaf de rijweg, of zelfs ontbreken. Een teveel aan verkeersborden heeft juist een negatief effect op de verkeersveiligheid.

Sinds de start in 2008 is de verkeersbordendatabank sterk verouderd. Om een efficiënt mobiliteitsbeleid te kunnen voeren, is het wel noodzakelijk dat de gemeente weet welke borden er overal staan. De verkeersveiligheid kan zo nog beter in kaart worden gebracht en waar nodig worden aangepakt. Bijkomend voordeel is dat het onderhoud van de borden gaat kostenbesparend kan werken als je weet welke borden er staan.

Samenwerking met bpost

bpost bleek voor de gemeente de juiste partner om de verkeersborden op haar grondgebied te inventariseren. Na een aantal verkennende gesprekken startte het bedrijf vorige zomer al een proefproject in Zonhoven en Roeselare en dat verliep succesvol. Daarom zet de gemeente Zonhoven de samenwerking met bpost verder en wordt er minstens 80 % van het aantal verkeersborden op het grondgebied in Zonhoven geïnventariseerd.