Met de gratis praatcafés rond dementie zet Gemeente Zonhoven een belangrijke stap richting een dementievriendelijke samenleving, gedragen door een stuurgroep. Elk praatcafé draait rond een concreet thema, gebracht door een deskundige spreker.
Praatcafé 26 oktober: 'Als mantelzorger op bezoek bij een persoon met dementie'
Het eerstvolgende praatcafé vindt plaats op maandag 26 oktober (19 tot 22 uur) in het woonzorgcentrum H. Catharina (Engstegenseweg 3 in Zonhoven). Katrien Moors zal spreken over 'Als mantelzorger op bezoek gaan bij een persoon met dementie'.
Na de lezing is er de mogelijkheid om onderling van gedachten te wisselen, vragen te stellen en om een drankje te drinken. Schrijf je nu in via onderstaande pagina! Opgelet: volzet = volzet.
IK SCHRIJF ME IN VOOR HET PRAATCAFE OP 26/10
Hoe kwam het praatcafé tot stand?
Het praatcafé is geen losstaand initiatief. In 2024 ondertekende Gemeente Zonhoven de engagementsverklaring Dementievriendelijke gemeente, samen met Alzheimer Liga Vlaanderen, het Regionaal Expertisecentrum Dementie, de Vlaamse Ouderenraad, VVSG en de Zonhovense Seniorenadviesraad. Om dat engagement kracht bij te zetten, werd een stuurgroep opgericht met vertegenwoordigers uit de zorg, het welzijnswerk, ouderenverenigingen, mantelzorgers en mensen met dementie. Samen denken ze na over concrete acties én signaleren ze noden in de samenleving.
"Als stafmedewerker educatie bij Alzheimer Liga Vlaanderen zie ik elke dag hoe belangrijk het is dat mensen met dementie zichzelf kunnen blijven en zich opgenomen voelen in hun buurt, vertelt Joke Lauwers, lid van de stuurgroep. Een dementievriendelijke gemeente geeft hen, en hun mantelzorgers, die ruimte: om mee te doen, om gezien te worden en om niet weggezet te worden achter een label.

De stuurgroep, van links naar rechts: Ellen De Gryse, Laila Quintens, Frank Vandebeek, Ine Eyckens, Bert Rayen, Marcel Bynens, Carine Stevens, Christine Rogiers, Eric Fisette, Linda Theunis, Joke Lauwers en Florette Goffings.