Gemeente Gemeente Zonhoven

Praktische info over de opening van het pop-up gemeentehuis

In het gemeentehuis aan het Kerkplein starten binnenkort ingrijpende renovatiewerken. Vanaf 24 februari vind je de diensten en loketten die in het gemeentehuis en het UiTpunt gevestigd waren daarom op een nieuwe locatie: het pop-up gemeentehuis op de Boddenveldweg 11.

Overzicht

>> Bij wie kan ik terecht in het pop-up gemeentehuis?
>> Waarvoor kan ik zonder afspraak bij het onthaal terecht?
>> Hoe kan ik het pop-up gemeentehuis bereiken?
>> Zijn de andere baliepunten ook gewijzigd?

Op afspraak bij de diensten

De meeste van onze diensten werken op afspraak, en dat blijft ook zo voor de diensten in het pop-up gemeentehuis. Bij de volgende diensten kan je vanaf maandag 24 februari een afspraak boeken op onze nieuwe locatie:

  • dienst burgerzaken
  • dienst planning en vergunningen
  • woon-en energieloket
  • dienst evenementen
  • dienst toerisme
  • jeugddienst
  • dienst lokale economie

MAAK ONLINE EEN AFSPRAAK

Je kan ook telefonisch een afspraak maken. Bel daarvoor naar het onthaal op 011 81 04 11.

Snel geholpen zonder afspraak aan het onthaal

Voor bepaalde vragen kan je nog steeds even binnenlopen zonder afspraak. Ook voor een aantal kleine vrijetijdsvragen helpen we je sinds de sluiting van het UiTpunt graag verder aan het onthaal van de pop-up.

Voor praktische vragen, zoals het organiseren van een evenement, kan je na afspraak langskomen bij een medewerker van de vrijetijdsdiensten.

Je kan bij het onthaal onder andere terecht voor: 

  • de aankoop van Zonhovenbonnen
  • het ophalen van huisvuilzakken voor medische redenen (op doktersvoorschrift)
  • de aanvraag van een sticker tegen diefstal voor je fiets of aanhangwagen, een brievenbussticker tegen reclame en een huisdierensticker voor de hulpdiensten
  • het afhalen van een invulformulier ‘toestemming minderjarigen naar het 'buitenland’
  • afhalen van een huisnummer
  • PIN-of PUK-codes aanvragen voor je eID
  • de aankoop van eetbonnen voor het dorpsrestaurant
  • de aankoop van tickets voor GC Tentakel
  • de aanvraag van een UiTPAS
  • de aankoop van wandel-of fietsbrochures

Bereikbaarheid pop-up gemeentehuis

Met de wagen

Rij vanaf het rondpunt met de Genkerbaan of vanaf het rondpunt met de Grote Hemmenweg de Boddenveldweg op. Voor het gebouw ligt een ruime bezoekersparking.

Met de fiets

Het pop-up gemeentehuis ligt op slechts 1,6 km van het gemeentehuis aan het Kerkplein en is dus goed bereikbaar met de fiets. Voor het gebouw kan je je fiets in de fietsbeugels op slot zetten.

Met het openbaar vervoer

De dichtstbijzijnde bushalte is halte Katschotseweg.

Lees verder onder de afbeelding.

Andere baliepunten blijven ongewijzigd

Enkel de medewerkers van diensten in het gemeentehuis (Kerkplein 1) en het UiTpunt (Heuvenstraat 4) zullen tijdelijk verhuizen. Diensten in andere gemeentelijke gebouwen, zoals het OCMW-gebouw, de bib of de evenementenhal, blijven bereikbaar op hun vaste locatie en gekende openingsuren. Ook de dienstverlening op die locaties verandert niet.

Tip: voor toeristische wandel- of fietsbrochures kan je ook nog steeds terecht in de bibliotheek (Kerkplein 80) tijdens de openingsuren. 

Timing

  • vrijdag 24 januari: sluiting UiTpunt (Heuvenstraat 4)

  • vanaf maandag 27 januari: inwoners kunnen met vrijetijdsvragen terecht aan de balie van het gemeentehuis (Kerkplein 1)

  • vrijdag 21 februari: laatste openingsdag loketten gemeentehuis

  • vanaf maandag 24 februari: opening pop-up gemeentehuis

  • huwelijken kunnen nog doorgaan in de raadzaal van het gemeentehuis tot 23 maart 2025. Vanaf 1 april 2025 vindt de ceremonie plaats in het Oud-gemeentehuis (gelijkvloerse ontvangstruimte - voormalig UiTpunt).

Renovatie

Na de gevelrenovatie in 2022, waarbij het buitenschrijnwerk werd vervangen en de gevel grondig geïsoleerd werd, is nu de binnenkant van het gemeentehuis aan de beurt. De verbouwingswerken starten in het voorjaar van 2025 en duren naar schatting anderhalf jaar.

In het vernieuwde gemeentehuis worden alle diensten samen ondergebracht op één plek. Zo kan je als inwoner op een toegankelijke en laagdrempelige manier van onze dienstverlening gebruik maken. Ook de kruisbestuiving tussen diensten wordt op die manier gestimuleerd.

Heb je gevonden wat je zocht?