Gemeente Gemeente Zonhoven

Federale Pensioendienst waarschuwt voor phishing

Gepubliceerd op ma 09 nov 2020
Tijdens de coronacrisis zijn de pogingen tot phishing sterk toegenomen. Deze vorm van criminaliteit probeert je gevoelige gegevens te verkrijgen om toegang te krijgen tot je geld, identiteit of belangrijke accounts. Ook de Federale Pensioendienst vraagt burgers om extra op te letten.

Een COVID-premie van meer dan 1.000 euro voor ouderen die hun bankrekeningnummer doorgeven? Valse sms’en of e-mails met een link om vakantiegeld te kunnen ontvangen? Dit zijn voorbeelden van valse berichten die momenteel de ronde doen.

Wat is phishing?

  • Potentiële slachtoffers worden benaderd via mail, sms, social media, telefonisch of zelfs fysiek.
  • De oplichter doet zich voor als je bank, energieleverancier, vriend of familie.
  • Hij poogt je gegevens te achterhalen zoals persoonlijke info, wachtwoorden, bank- of kredietkaartgegevens.
  • Met deze gegevens krijgt de oplichter toegang tot je geld, identiteit of accounts.

Wees op je hoede!

De pensioendienst:

  • stuurt nooit medewerkers naar burgers thuis.
  • contacteert je via je online pensioendossier op mypension.be, ofwel per brief die aan jezelf geadresseerd is.
  • vraagt je niet om persoonlijke gegevens via sms, telefoon of e-mail door te geven.
  • vraagt je nooit om persoonlijke beveiligingscodes zoals PIN- of PUK-codes van je bankkaart of elektronische identiteitskaart.
  • vraagt je niet om op een bepaalde link te klikken.

Melden van phishing

  • Telefonische pogingen tot phishing meld je via een klacht bij de politie.
  • Verdachte e-mailberichten stuur je best door naar verdacht@safeonweb.be. Daarna verwijder je ze best.