Tijdens de coronacrisis zijn de pogingen tot phishing sterk toegenomen. Deze vorm van criminaliteit probeert je gevoelige gegevens te verkrijgen om toegang te krijgen tot je geld, identiteit of belangrijke accounts. Momenteel doen valse mailtjes van gerechtsdeurwaarders de ronde.
Een COVID-premie van meer dan 1.000 euro voor ouderen die hun bankrekeningnummer doorgeven? Valse smsen of e-mails met een link om vakantiegeld te kunnen ontvangen? Een openstaande betaling voor de afvalstoffenheffing en rioolbelasting? Dat zijn allemaal voorbeelden van valse berichten die momenteel de ronde doen.
Wat is phishing?
- Potentiële slachtoffers worden benaderd via mail, sms, social media, telefonisch of zelfs fysiek.
- De oplichter doet zich voor als je bank, energieleverancier, vriend of familie.
- Hij poogt je gegevens te achterhalen zoals persoonlijke info, wachtwoorden, bank- of kredietkaartgegevens.
- Met deze gegevens krijgt de oplichter toegang tot je geld, identiteit of accounts.
Wees op je hoede!
- Geef nooit je persoonlijke beveiligingscodes zoals PIN- of PUK-codes van je bankkaart of elektronische identiteitskaart door.
- Let op op bepaalde linken te klikken.
Melden van phishing
- Telefonische pogingen tot phishing meld je via een klacht bij de politie.
- Verdachte e-mailberichten stuur je best door naar verdacht@safeonweb.be. Daarna verwijder je ze best.