Gemeente Gemeente Zonhoven

Hoe ziet het aangepaste energielabel eruit?

Gepubliceerd op wo 15 dec 2021
Wanneer je een huishoudtoestel aankoopt, staat er een energielabel op. Dit label geeft aan hoe zuinig, milieuvriendelijk en/of energiebesparend het product is via een score van A tot G. De energielabels bestaan al meer dan 20 jaar. Sinds vorig jaar is er een nieuw en duidelijker energielabel.

Voor de toestellen van de toekomst

Omdat toestellen steeds zuiniger zijn geworden, is het label in de loop der jaren uitgebreid met A+++, A++ en A+. Veel consumenten vertrouwen enkel op de letter A, vandaar deze verduidelijking.

Sinds 1 maart 2021 is er een nieuw en duidelijker energielabel met enkel nog de letters A tot G en zonder plusjes. Hierbij is ook al rekening gehouden met toekomstige, nog meer energiezuinige toestellen. De nieuwe indeling geldt op dit moment enkel voor huishoudelijke wasmachines en droogcombinaties (geen droogkasten!), tv- en computerschermen, koel/vriesapparatuur, huishoudelijke vaatwassers en elektrische lampen. Andere toestellen worden later toegevoegd.

Vergelijk oude label niet met nieuwe

Je mag het oude energielabel met de klassen A+, A++ en A+++ niet vergelijken met de nieuwe energielabels. Voorbeeld: een koelkast van huidige klasse A+++ krijgt volgens het nieuwe systeem de score B of C. Bijna geen enkel toestel valt volgens dit nieuwe systeem nog in klasse A. Klasse A is voortaan voor de toestellen van de toekomst, die hogere energieprestaties zullen leveren dan de toestellen van nu.

De meeste fabrikanten brengen zowel het oude als het nieuwe label aan op hun toestellen. Zo kan jij als klant wennen aan de nieuwe classificaties.

Welke voordelen?

  • Het zal gemakkelijker zijn om twee toestellen met elkaar te vergelijken dankzij het eenvoudiger en duidelijker etiket. Op het label staat ook informatie over het geluidsniveau. Een QR-code geeft meer info over het model.
  • De nieuwe klassen A en B zijn veel strenger. Een toestel dat vandaag klasse A+++ heeft, krijgt binnenkort klasse C en wordt daardoor minder aantrekkelijk. Voor de fabrikanten zal dit een reden zijn om de prijzen te verlagen.
  • Fabrikanten worden aangemoedigd om nog meer energiezuinige producten aan te bieden.