Gemeente Gemeente Zonhoven

Digitale watermeters: meer inzicht, minder gedoe

Gepubliceerd op ma 01 aug 2022
De waterbedrijven willen tegen 2030 alle watermeters vervangen door een digitaal exemplaar. In 2022 wordt het systeem getest bij 70.000 mensen. Vanaf volgend jaar wordt het project uitgerold onder de noemer 'Digitale Watermeter'.

Momenteel loopt er een grootschalig proefproject: waterbedrijven FARYS, De Watergroep en Pidpa installeren in de loop van 2022 zo’n 70.000 digitale watermeters bij klanten.

Ze werken daarvoor samen met Fluvius, dat in heel Vlaanderen digitale energiemeters installeert. Zo krijg je als klant maar één technieker over de vloer die ineens jouw meters van het gas, de elektriciteit én het water vervangt. Tegen 2030 vervangt De Watergroep bij al haar klanten de oude watermeter door een digitaal exemplaar.

Digitaal: wat een gemak

  • Je hoeft je meterstanden niet meer door te geven, zelfs niet als je verhuist.
  • Je volgt je dagelijkse waterverbruik op de voet: voorlopig nog via het display van je watermeter, later ook in jouw online klantenzone.
  • In de toekomst krijg je een melding als er iets abnormaals is aan je waterverbruik. Zo spoor je waterlekken sneller op.

Digitaal: beter voor het milieu

Een digitale watermeter betekent ook geen meterkaartjes en geen meterstandopmeters meer. Dus minder bestelwagens op de weg en een aanzienlijke verlaging van onze CO2-uitstoot.

Drie veel gestelde vragen

  • Hoeveel kost de installatie? De installatie van een digitale watermeter is gratis.
  • Heb ik een stopcontact of wifi nodig? Nee, de watermeter werkt op een batterij die jarenlang meegaat.
  • Moet ik zelf iets voor de installatie doen? Nee, een medewerker van De Watergroep neemt contact op voor een afspraak als je aan de beurt bent. 

MEER INFO