Gemeente Gemeente Zonhoven

Resultaten Communicatiemonitor 2025

Gepubliceerd op di 21 okt 2025
Dit voorjaar voerde Thomas More Hogeschool in opdracht van Gemeente Zonhoven een grootschalige communicatie-enquête uit bij de inwoners van Zonhoven. De resultaten van het onderzoek werden toegelicht op de gemeenteraad van 20 oktober door onderzoeker Eric Goubin.

Vergelijking met andere gemeenten

De communicatiemonitor is een grotendeels gestandaardiseerde enquête: de bevraging liep ondertussen al in 38 Vlaamse gemeenten, in sommige zelfs meer dan eens. Omdat de resultaten van Gemeente Zonhoven vergeleken kunnen worden met die van andere lokale besturen, kunnen de antwoorden van de inwoners beter in hun context geplaatst worden.

De bevraging liep zowel online als op papier via een steekproef bij 2.000 inwoners, gecombineerd met een open oproep naar alle inwoners. In totaal werden 952 geheel of gedeeltelijk ingevulde enquêtes weerhouden in het onderzoek.  Daarmee scoort Zonhoven ruim boven het gemiddelde van 783 enquêtes. De goede respons levert representatieve gegevens op en geeft meteen ook een indicatie van de hoge mate van betrokkenheid van de inwoners.

In het onderzoek werd onder meer gepolst naar het mediagebruik van de Zonhovenaren, het bereik en de waardering van de gemeentelijke communicatiekanalen, het contact tussen gemeente en inwoners en het imago van Zonhoven als woonplaats. 

Resultaten communicatierapport

De gemeente krijgt van haar inwoners een overwegend goed communicatierapport:
72% van de inwoners geeft een positieve waardering aan de gemeentelijke communicatie. Dat aantal ligt hoger dan het Vlaamse gemiddelde van 67%. De inwoners voelen zich in vergelijking met andere gemeenten beter geïnformeerd, vinden de informatie begrijpelijk en vinden dat de gemeente voldoende inspanningen levert om de verwachtingen van de inwoners te kennen.

De belangrijkste digitale en gedrukte communicatiekanalen hebben een groot bereik, groter dan gemiddeld bij andere gemeenten. Ook de waardering daarvan is goed en scoort iets
beter dan gemiddeld.

Het tweemaandelijks infomagazine ‘De Zonhovenaar’ bereikt 90% van de Zonhovenaren, de website 83%, Facebook 66% en de digitale nieuwsbrief 46%. De algemene communicatiekanalen worden gewaardeerd met 7,8/10, de vrijetijdskanalen met 7,7/10. Het contact met de gemeente via telefoon, mail en onthaal wordt bovengemiddeld benut. Ruim 8 op 10 inwoners kwam het afgelopen jaar langs bij een onthaalbalie. 44% nam telefonisch contact op en 34% stuurde een email. De algemene tevredenheid over deze contacten scoort 7,86/10, wat een gemiddeld resultaat is.

Een algemene vaststelling uit het onderzoek is het feit dat de Zonhovenaar actief aanwezig is op het internet (97,7%) en op sociale media (89%). Dat percentage neemt in de meeste gevallen af naarmate de leeftijd stijgt, maar nog steeds 75% van de 66-plussers maakt gebruik van online kanalen zoals Facebook, Instagram, WhatsApp e.a. Ook de regionale pers wordt erg goed gevolgd voor lokaal nieuws, met een top 3 score voor TVL (bereikt 77% van de Zonhovenaren) en een top 1 voor Het Belang van Limburg (bereikt 88% van de Zonhovenaren).

Werkpunten en aanbevelingen

Niet alle inwoners zijn even gelukkig met het werken op afspraak. In de enquête werd dat als ‘niet-klantvriendelijk’ benoemd. In de bevraging werd er ook een aantal keer gemeld dat de ontvangst, zowel fysiek als telefonisch, vriendelijker kan.

De opvolging van klachten en meldingen scoort gemiddeld 6,95/10. Redenen voor lagere scores waren vooral het uitblijven van antwoorden of onvoldoende opvolging. Daarnaast geven inwoners aan dat communicatie over wegenwerken tijdiger en duidelijker mag. Deze feedback wordt uiteraard ter harte genomen.

Zilveren medaille op vlak van imago

In het onderzoek kwam ook het imago van Zonhoven aan bod. Dat gaat niet over de communicatie, maar over de totaalbeleving van de gemeente als plek om te wonen. Zonhoven krijgt qua imago een zilveren medaille: de gemeente staat na Koksijde op plaats twee van de in totaal 38 bevraagde Vlaamse gemeenten. Inwoners omschrijven Zonhoven onder meer als rustig, gezellig, bereikbaar, groen en gastvrij. Uit die resultaten blijkt duidelijk dat de Zonhovenaar trots is op zijn gemeente. 

Op de goede weg

Met een algemene waarderingsscore van de gemeentelijke communicatie van 72% behaalt Zonhoven de zevende plaats van alle bevraagde gemeenten.

Deze resultaten vormen een stevige basis om verder te bouwen aan heldere, toegankelijke en warme communicatie met alle Zonhovenaren. Uiteraard nemen we ook de aanbevelingen uit het onderzoek ter harte om in de toekomst nog klantgerichter te kunnen werken. Zo zal er in het gemeentehuis aan het Kerkplein, dat momenteel een grondige renovatie ondergaat, bij de heropening een nieuw onthaalconcept voorzien worden. We bekijken de integratie van Instagram als nieuw communicatiekanaal om ook de jongere doelgroepen nog beter te bereiken. Ook de dienstverlening wordt verder onder de loep genomen. 

Meer details over het onderzoek kan je vinden in de samenvatting van het rapport onderaan deze pagina. De uitgebreide versie van het rapport is op aanvraag te verkrijgen bij de dienst communicatie via de contactgegevens rechts op deze pagina.  

Winnaars Zonhovenbon

Onder alle deelnemers zijn zeven Zonhovenbonnen verloot, goed voor een totale waarde van € 300. De winnaars zijn:

Zonhovenbon € 100 Natalie Emmers
Zonhovenbon € 50  Kathleen Vandermaesen
Zonhovenbon € 50  John Reinhard
Zonhovenbon € 25  Leentje Verjans
Zonhovenbon € 25  Rene Bollen
Zonhovenbon € 25  Maria Dirix
Zonhovenbon € 25  Jos Bammens

Alle winnaars werden persoonlijk op de hoogte gebracht.