Gemeente Gemeente Zonhoven

Aangepaste werking burgerzaken om drukte op te vangen

Gepubliceerd op wo 30 apr 2025
Momenteel ervaren we een piek in de aanvragen voor vernieuwingen van identiteitskaarten. De dienst burgerzaken nam enkele maatregelen, zodat onze medewerkers iedereen tijdig kunnen verder helpen. Maak jij binnenkort een afspraak? Bekijk dan de tips om vlot de nodige documenten te ontvangen.

Achtergrond

Zo’n tien jaar geleden werd het systeem van identiteitskaarten veranderd. Bovendien werd ook het rijbewijs in bankkaartformaat ingevoerd. Veel documenten hebben dus dezelfde vervaldatum, waardoor we de komende maanden meer aanvragen ontvangen dan normaal.

Aanpassingen bij dienst burgerzaken

Om de huidige drukte op te vangen, nam de dienst burgerzaken maatregelen: een extra personeelslid werd aangenomen, de afspraakmomenten werden uitgebreid en de bioboxen (die nodig zijn voor de verwerking van een eID en kidsID) worden zo efficiënt mogelijk ingepland. Sommige afspraaktijden werd licht ingekort. Voor het afhalen van onder andere rijbewijzen zijn inloopmomenten voorzien.

We doen er alles aan om zoveel mogelijk inwoners te helpen op een werkdag. Uiteraard moeten we daarbij ook tijd vrijhouden voor de administratieve afhandeling van jouw aanvraag. Na jouw afspraak hebben onze medewerkers immers ook tijd nodig om jouw documenten correct te verwerken.

Zo verloopt jouw afspraak vlot

Verloopt jouw eID binnenkort? Of heb je een reispas nodig voor je vakantie deze zomer? Volg dan deze richtlijnen. Door je afspraak correct in te boeken, win je tijd én zorg je dat de planning van de dienst zo efficiënt mogelijk kan gebeuren.

Lees verder onder de afbeelding

Tip 1: Een afspraak is voor één document

Wanneer je een afspraak inboekt, wordt er tijd voorzien om één document van één persoon aan te vragen. Heb je documenten voor meerdere personen nodig? Maak dan meerdere afspraken of bel voor een afspraak op maat (zie tip 2).

Tip 2: Bel voor een afspraak op maat

Wil je met meerdere gezinsleden langskomen of wil je meerdere documenten vernieuwen? Je mag daarvoor bellen naar het onthaal, dan voorzien we een afspraak op maat. Dan kan je samen met je hele gezin langskomen of alle documenten tijdens één langere afspraak aanvragen. Je kan rechtstreeks contact opnemen met het diensthoofd burgerzaken via 011 81 04 46.

Tip 3: Kies het juiste type afspraak

Wanneer je online een afspraak inboekt, kan je zelf het type afspraak kiezen. Kies het juiste type, want voor sommige afspraken is een zogenaamde biobox nodig. Dat is een toestel om je vingerafdrukken en handtekening te registreren, en we hebben dit toestel ook nodig om je eID te activeren. Sommige andere afspraken, bijvoorbeeld voor attesten, gaan door aan een loket zonder biobox. Vermijd dat je voor niets langskomt, en boek dus een correct type afspraak.

Tip 4: Kies één moment, niet meerdere opties

We merken dat sommige inwoners meerdere afspraken maken, om uiteindelijk slechts één tijdstip te gebruiken. Daardoor worden de agenda’s van onze medewerkers nodeloos volgeboekt. Hou je dus aan één moment. Vind je geen moment dat bij je past of heb je een dringende vraag? Bel dan naar het onthaal via 011 81 04 11. We zoeken samen met jou naar een oplossing.

Tip 5: Plan je afspraak tijdig in

Vervalt je identiteitskaart in een verlofperiode of weet je lang op voorhand dat je een reispas nodig hebt? Wacht niet tot het laatste moment om een afspraak in te plannen. Je kan maximaal drie weken op voorhand een afspraak inboeken.

Tip 6: Annuleer je afspraak tijdig

Heb je een afspraak gemaakt, maar kan je niet langskomen? Annuleer je afspraak zo snel mogelijk. In je bevestigingsmailtje staat een knop om je afspraak te annuleren, maar even bellen kan natuurlijk ook. Zo kan iemand anders misschien nog langskomen op het vrijgekomen moment.

Tip 7: Neem de nodige documenten mee

Voor een vlotte dienstverlening op de dag van de afspraak vragen we je om je op tijd aan te melden bij het onthaal in het pop-up gemeentehuis (Boddenveldweg 11). Controleer ook zeker op voorhand of je de juiste pasfoto’s, oude documenten of je nieuwe PIN-en PUK-code (die je ontvangt via de post) bij je hebt. Zo verloopt je afspraak zeker vlot en heb je snel de nodige documenten op zak!

Heb je vragen? Neem dan gerust contact op met het onthaal (burgercontactcenter) via de contactgegevens hiernaast. Onze medewerkers helpen je graag verder.