Gemeente Gemeente Zonhoven

Omgevingsvergunning vervangt bouw- en milieuvergunning

Gepubliceerd op do 21 dec 2017
Heb je bouwplannen of ga je verbouwen? Dan zijn er vaak heel wat vergunningen nodig om je plannen te realiseren. Vanaf nu regel je alles met de omgevingsvergunning. De bouw-, milieu- en verkavelingsvergunningen zijn vanaf 1 januari volledig verdwenen.

In de omgevingsvergunning worden alle verschillende aanvragen geïntegreerd. Je hoeft dan nog maar één aanvraagformulier in te vullen. 

Voor de aanvrager is dit gemakkelijker: die heeft nog maar te maken met één procedure. Er wordt namelijk slechts één openbaar onderzoek ingesteld, één adviesronde gehouden en één beslissing gemaakt door dezelfde overheid.

Een omgevingsvergunning heeft geen vervaldatum en is dus onbeperkt geldig. Uiteraard moet je nog steeds de voorwaarden naleven.

Digitaal indienen

Dit doe je via het omgevingsloket: www.omgevingsloket.be. Om toegang te krijgen, log je in met je identiteitskaart met pincode.

Voor kleinere werken waarvoor de aanvraag niet opgesteld hoeft te worden door een architect kan je je aanvraag voorlopig op papier blijven indienen. Toch vragen we om ook deze dossiers digitaal bij ons in te dienen, omdat dit veel voordelen heeft. Doordat alles digitaal gebeurt, kan de procedure veel sneller verlopen. Bovendien kun je 24 uur per dag, 7 dagen per week je aanvraag indienen én opvolgen. De status van je dossier kan je dus op elk gewenst moment nakijken.

Werken op afspraak

De omgevingsvergunning heeft veel voordelen, maar brengt ook de nodige aanpassingen en veranderingen met zich mee. Dat is één van de redenen waarom wij hiervoor op afspraak werken. 

Een afspraak met onze loketmedewerkers maak je eenvoudig via www.zonhoven.be. Zij kunnen je gericht verder helpen met je concrete vragen, zoals: “Wat zijn de voorschriften? Is er een verkaveling van toepassing? Kan ik de plannen van mijn woning inkijken? Kan ik de plannen van een openbaar onderzoek inkijken?”

Voor heel specifieke vragen, of bij het voorleggen van een voorontwerp, vragen we om een persoonlijke afspraak te maken met een van onze omgevingsambtenaren.

Om je zo goed mogelijk verder te helpen, vragen we je om zo volledig mogelijk te zijn bij het inplannen van je afspraak. Geef op voorhand aan over welk perceel of pand je vragen hebt en lijst je concrete vragen op. Wij doen dan alvast de eerste opzoekingen in ons archief, toetsen de aanvraag af bij andere collega’s en checken de aanvraag met het wettelijke kader.

Zo kunnen wij jouw vraag gericht behandelen en kan de juiste persoon je verder helpen. Jij krijgt tijdens de afspraak dan concrete informatie en antwoord op je vragen. Indien nodig kan een vervolgafspraak ingepland worden.